Här hittar du som är kund hos Bilreda översiktlig information om våra tjänster och tips på hur du kan administrera din egen bil. Du kan också leta efter svaret på din fråga under ”Vanliga frågor”.
Här hittar du svaren på ett flertal vanliga frågor inom olika ämnesområden, bl a förmånsvärde, försäkringar, personalbil och körjournal.
Den här informationen riktar sig till dig som är leverantör till Bilreda eller som arbetar på en service- eller plåtverkstad.
Skador ska alltid anmälas till försäkringsbolaget, anmälan görs på respektive bolags sida. För personbilar yngre än tre år finns en vagnskadegaranti som täcker skadorna på bilen. Bilen har under dessa tre år en grundförsäkring, en halvförsäkring. Halvförsäkrningen ligger hos det försäkringsbolag som ditt företag valt att försäkra bilen i.
Observera att om din bil omfattas av vagnskadegaranti så är det extra viktigt att anmäla skadan till det försäkringsbolag som handlägger vagnskadegarantin i direkt anslutning till skadan inträffat. Om inte riskerar du att bli utan ersättning eftersom försäkringsbolagen som handlägger vagnskadegarantierna har tidsbegränsningar för att anmäla skada och villkoren varierar mellan bilmärkena.Vad som gäller för just ditt fordon finner du i fordonets handlingar gällande vagnskadegarantin.
För mer information om skadeanmälan och hur du ska agera vid olika skadeärenden, se vanliga frågor. Vid glasskada boka via Ryds bilglas.
För hjälp och information om ditt skadeärende eller din försäkring ska du i första hand vända dig till ditt försäkringsbolag. Ta reda på i vilket försäkringsbolag din bil är försäkrad här. Du länkas vidare till Transportstyrelsens hemsida. Gör en sökning på din bils registreringsnummer, klicka sedan på ”Ägare/brukare” och ”Försäkring”. Klicka här för kontaktuppgifter till de olika försäkringsbolagen.
Bilreda samarbetar med LF. Har du ditt fordon försäkrat via LF så hanteras skador av LF Västernorrland.
Skicka in din skadeanmälan till LF
Informationsfolder från Länsförsäkringar
Vill du anmäla din skada per telefon eller har frågor om pågående skadeärenden hos LF så ringer du på telefon 0771-666400.
Skadesupporten på Bilreda finns tillgänglig vid frågor under kontorstid mån-tor 8-17 och fre 8-16. Du når oss på skador@bilreda.se och via telefon på nummer 08-466 91 50.
Som förare är du ansvarig för bilens skick. Det är viktigt att du alltid följer serviceplanen. Har du några frågor kan du kontakta oss.
Däckbyte ska hanteras av någon av våra samarbetspartners Däckia, Vianor, Euromaster eller Däckpartner. Det är också där däcken ska förvaras.
Stenskottsreparationer och rutbyten utförs av Ryds bilglas och Carglass.
De flesta nya parkeringssystem är bomlösa, istället läser en kamera av registreringsskylten vid in-och utfart. Som förare behöver du inte hålla reda på någon biljett utan vill du betala för din parkering i betalautomaten skriver du in ditt registreringsnummer efter ditt besök.
Betalning kan göras på något av följande sätt i de flesta parkeringsgarage/köpcentrum.
Vid obetald parkering skickas en faktura till oss på Bilreda som vi fakturerar till företaget. Vid behandling av dessa fakturor debiteras en hanteringsavgift. För att undgå onödiga kostnader, betala alltid parkeringen i tid. De flesta garage ger dig möjlighet att logga in och betala upp till 48 timmar efter att du lämnat garaget.